云南大学非洲研究中心赴埃塞俄比亚开展调研和交流
CASYNU to Ethiopia to conduct field research and academic exchanges

发布时间 Release time: 2018年09月28日 阅读次数 Hits:

9月8日—16日,云南大学非洲研究中心梁益坚、杨惠、张佳梅与云南大学发展研究院袁帆一行4位老师,前往埃塞俄比亚开展中非产能合作及人文交流研究的调研任务。

埃塞俄比亚是非洲人口第二大国和第三大经济体,是中国进入非洲市场的门户和中非产能合作先行先试示范国家,也是“一带一路”延伸方向取得早期收获最多的国家之一。中埃关系堪称中非关系的典范。

此次前往埃塞俄比亚调研,调研组克服时间紧、任务重的困难,圆满完成相关调研工作。

在埃塞俄比亚期间,调研组拜访调研了云南驻亚的斯亚贝巴商务(企业)代表处,与代表处负责人陈飞进行了深入座谈,全面细致地了解云南企业在埃塞的发展情况、面临的问题和未来发展的机遇。云南驻亚的斯亚贝巴商务(企业)代表处是云南省商务厅在非洲设立的首个商务代表处,该代表处与云南大学非洲研究中心建立了良好的合作关系,近年来双方合作开展了多项课题研究。通过此次实地调研和座谈交流,进一步深化了我中心与该代表处的合作,有助于更好地服务云南省企业走入非洲。

调研组拜访调研了中地海外路桥埃塞俄比亚有限公司,与公司领导和员工进行了深入座谈。公司副总经理陆少秋向调研组介绍了公司在埃的业务开展情况以及存在的问题,并就对中国企业在埃工作经验、存在问题和发展前景等进行了详细的交流和探讨,深入分析当地政策及市场环境。随后考察参观了该公司的生活营区、工程设备和生产种植园,较为全面地了解了该企业在埃塞的基本情况。

调研组考察调研了埃塞俄比亚汉盛玻璃厂,参观了玻璃生产线,并与相关负责人进行了座谈,较为全面地了解工厂的生产、销售和发展情况。汉盛玻璃厂是2007年开始立项建设,2009年3月正式投产,目前是埃塞唯一的一家玻璃厂。


调研组考察调研了中国在埃塞俄比亚目前唯一的国家经贸合作区-东方工业园区,并与园区管理委员会副主任焦永顺进行了座谈,深入了解了园区运营及下一步扩建情况,并对园区建设期间的相关问题也进行了探讨和交流。

调研组前往亚的斯亚贝巴大学,与埃塞著名智库“和平与安全研究所”(IPSS)学术副主任Yonas Adaye教授进行了座谈。双方就东非地区的安全形势、影响因素、挑战和发展前景进行深入交流,此次座谈加深双方的了解和认识,有助于开展进一步的联合研究工作。随后,调研组拜访了亚的斯亚贝巴大学国政系和地理与环境研究系,与埃塞俄比亚科学院研究员、环境研究专家Woldeamlak Bewket教授进行了交流,双方回顾了两家机构以前的合作情况,并就推动进一步的联合研究和中非人文交流工作达成了共识。

此外,调研组还实地考察了中国援建的非盟会议中心,考察了中国承建的亚的斯亚贝巴城市轻轨,考察了中国承建的亚吉铁路的亚的斯亚贝巴火车站,实地感受中非合作给这个国家带来的巨大变化。调研组还赴首都周边地区、农村地区对农业生产、基础设施建设等进行实地考察,与埃塞当地民众进行深入交流。

此次调研,调研组成员广泛接触了当地著名智库、普通民众、中企机构和当地华人,积极宣介中国对非政策,深入了解当地民风民情,听取各方意见与建议,获得了大量第一手的实证资料和丰富的调研信息。

 

From September 8th to 16th, Liang Yijian, Yang Hui, Zhang Jiamei from the Center of African Studies of Yunnan University(CASYNU) and Yuan Fan from the Development Research Institute of Yunnan University went to Ethiopia to carry out research activities on industry cooperation and humanities exchange research between China and Africa.

 

Ethiopia is the second-largest country in the population and the third-largest economy in Africa. It is one of the most important countries for China to enter the African market, and is an important model country for China-Africa industrial cooperation. It is also one of the countries with the most early harvests under the “Belt and Road” initiative. Sino-Egyptian relations are considered to be a successful example of China-Africa relations.

 

During the visit to Ethiopia, the research team overcame the difficulties of tight time and heavy tasks and successfully completed relevant research work. The research team visited the Addis Ababa Representative office of Yunnan Commerce, CGCOC Ethiopia Ltd, Ethiopia Hansheng Glass Factory, Eastern Industry Zone, Institute for Peace and Security Studies of Addis Ababa University.

 

In addition, the research team also visited the AU Conference Center donated by China, the city light rail of the Addis Ababa and the Addis Ababa Railway Station. The research team also went to the surrounding areas of the capital and rural areas to conduct on-the-spot investigations on agricultural production and infrastructure construction, and exchanged views with local people of Ethiopia.